Fänkål – allt igenom användbar

I ett hörn av grönsaksdisken ligger den diskreta fänkålen. Men i maten är den allt annat än diskret! Med en distinkt smak av lakrits är den ett enkelt sätt att pigga upp många olika rätter.

Hela fänkålsplantan går att använda, allt från den tjocka bladbasen som används som grönsak, bladen och
de skira stjälkarna,som kan användas som krydda eller bladgrönsak i sallad, till de torkade fröna som är en underbar krydda.

Fänkål som grönsak är lättare att använda än du tror. Jag brukar skiva den tunnt, lägga i en ugnsform, hälla över lite olja och salta och peppra och steka i ugn i 200 grader tills fänkålen är mjuk. En otrolig enkel och pigg liten sidorätt. Fänkål är dessutom full av c-vitamin, järn och karoten.

Både grönsak och krydda

Den tydliga lakritssmaken gör att den är rolig att använda för att krydda till många olika rätter. Gott till ugnsbakad fisk eller i grytor och soppor med bönor eller som en extra krydda i sallader. Jag brukar ibland
använda den i potatisgratäng för att ge en lite mer distinkt smak. Just potatisens milda smak tycker jag mår bra av lite fänkål.

Sallad med fänkål

2 dl fint skivad fänkål

2 dl fint skivad blekselleri

1 päron, urkärnat, skalat, skuret i små bitar

1 dl hackade valnötskärnor

1 dl grönmögelost, i små kuber

Ev. ½ dl russin eller halverade vindruvor

Dressing:

½ dl yoghurt

1 msk honung

2 msk citronsaft

2 tsk stark senap

½ tsk vallmofrön

½ tsk salt

½ tsk paprikapulver

Vispa ihop dressingen. Blanda ingredienserna till salladen, utom valnötterna, och blanda i en skål. Häll över dressingen och garnera med valnötterna vid serveringen.