Gå ner i vikt, old, old school.

På kvällstidningarnas löpsedlar är det nya bud om hur man går ner i vikt varje vecka. I Indien  kände man till vådan av att bli överviktig redan för flera tusen år sedan. Så något nytt problem som drabbat mänskligheten är det inte. I ayurveda-medicinens gamla texterna finns det beskrivet vad som händer om man blir överviktig. Redan för tretusen år talade man om livsstil och att gå ner i vikt på naturlig väg.

Vi tar hjälp av ayurveda och provar en enkel måltid som mättar och värmer, för dig som som vill gå ner i vikt.

Kryddigt korn

Dextrinera gärna det hela kornet, annars blötlägg det i några timmar innan du kokar det. Kornkross behöver inte blötläggas och går snabbare att koka.

2 dl helt korn eller kornkross

1 tsk ghi eller rapsolja

¼ tsk mald ingefära

¼ tsk mald koriander

¼ tsk kanel

¼ tsk chillipulver

½ tsk

Skölj det blötlagda kornet eller kornkrosset. Hetta upp matfettet i en kastrull och lägg i alla kryddor och blanda med oljan. Häll sedan i kornet och låt steka i någon minut under omrörning. Tillsätt salt och och ca 6 dl vatten och koka tills kornet blir mjukt.

Mungbönor

2 dl Mungbönor

2 dl hackad tomat

1 dl grovt riven morot

2 tsk ghi eller rapsolja

2 tsk finriven färsk ingefära

1 vitlöksklyfta, finhackad

1 tsk hel spiskummin

1 lagerblad

1 färsk chilipeppar eller ½ tsk chilipulver

ev. en knivsudd hing/asafoetida

1 tsk gurkmeja

salt

Koka mungbönorna i vatten med salt, lagerblad och gurkmeja tills de börjar spricka. Tillsätt
då moroten. Koka tills moroten är mjuk.

I en separat stekpanna: hetta upp ghi och stek hing, ingefära, spiskumminkummin och sedan vitlök och hackad färsk chillipeppar. Stek tills vitlöken fått färg och blanda sedan ner bland de kokta bönorna.

Broccoli med varma kryddor

1 huvud broccoli

2 tsk ghi eller rapsolja

½ tsk svarta senapsfrön

1/3 tsk hel spiskummin

1 vitlöksklyfta

½ tsk gurkmeja

½ tsk mald koriander

salt

1 msk lime/citronsaft

Tvätta broccolin och skär i små bitar.

Hetta upp ghi eller olja i en panna, tillsätt hing och sedan senapsfrön och spiskummin. När senapsfröna poppar tillsätt vitlök och gurkmeja. Lägg sedan i broccolin, tillsätt salt och stek under omrörning. Tillsätt lite vatten och låt sjuda till broccolin är riktigt mjuk. Tillsätt citronsaften och låt stå några minuter till före servering.

En sallad på babyspenat riven rättika med färsk citronsaft.

70 gram baldspenat

1/2 rättika, grovt riven

1 msk citronsaft

Till detta serverar man gärna drycken buttermilk. Ta 1 dl yoghurt och 4 dl vatten och vispa ordentligt. Hetta upp en torr stekpanna och lägg i 1/3 tsk hel spiskummin. På några sekunder rostas fröna så att en behaglig doft av spiskummin sprider sig i köket. Ta genast stekpannan av spisen och mald fröna i en mortel. Vispa ner malda spiskummin, en nypa salt, en tesked finhackad färsk ingefära och eventuellt en skvätt färsk limesaft.

Korn, mungbönor, kikärter, grönsaker, speciellt gröna grönsaker, granatäpple, buttermilk och massor av härliga varma kryddor är några av ayurvedas tips för den som vill gå ner några kilon.

Överflöd, av mat och vila

Den som har en olydig son och en grälsjuk hustru, blir inte tjock, säger de ayurvediska klassikerna. Det är ett bekvämt liv som leder till övervikt. Om oron och stressen av den olydiga sonen och den grälsjuka hustrun inte tilltalar så får man ta till en sund livsstil…

Gå upp tidigt!

Motionera gärna på morgonen eller förmiddagen. Det är viktigt att komma igång på morgonen för att sätta igång kroppens energiomsättning. Börja gärna dagen med ett glas ljummet vatten med lite citron och honung. Honung är det enda sötningsmedel som ayurveda rekommenderar vid övervikt. Lagoma doser av honung kan snarare vara positivt.

Motionera!

Det finns inga mirakelkurer för att gå ner i vikt. Du går ner i vikt om du gör av med mer energi än du stoppar i dig. Punkt. Ät mat som mättar. Det är ju ett råd som egentligen är grunden för de flesta dieter som sett dagens ljus de senaste decenierna. Atkins, GI, LCHF och andra bygger på att mätta och hålla dig mätt länge. Inte så olikt ayurvedas förslag på diet.

Kryddor

Använd heta kryddor för att öka på kroppens förbränning. Krydda maten generöst. Det behöver inte betyda pepparstarkt, det finns många varma kryddor att välja på. Drick gärna krydd-té, varför inte efter du tränat
för att släcka törsten och hålla förbränningen igång.