Klassiska kokböcker ? Stora Kokboken

Gammal är äldst. I mitt kök återkommer jag hela tiden till Stora Kokboken. Den upplaga som jag sliter på är från 1963 men den gavs ut första gången 1940. För mig är det dels nostalgi, eftersom det osar barndomens bakning och julrecept, men det är en underbar grundkokbok som jag ofta utgår ifrån när jag börjar laga mat.

Utgiven på Wezäta förlag känns Stora kokboken som en klassiker. Jag hittade mitt exemplar på Röda korsets second handförsäljning för många år sedan. Den går att hitta begagnat på nätet har jag sett.

Man behöver ju inte gå tillbaka till Kajsa Warg för att hitta en klassisk svensk kokbok. Kajsa Warg i all ära men hennes böcker är ju inte det man i första hand kommer att tänka på när man ställer sig i köket. Rutiga kokboken, Vår kokbok, Bonniers kokbok eller Ica-förlagets stora kokbok. Erkänn att du har minst en av dem!

Vegoklassiker

För vegetarianer känns Inga-Britta Sundqvist och hennes Vegetariska Kokboken som den självklara kokboksklassikern i Sverige. Jag hoppas ju också på Lotta Brincks Det vegetariska köket som en framtida vegetarisk klassiker. Jag tycker i alla fall att den är underbar.

Åter till Stora kokboken: det är verkligen en grundkokbok i dess rätta betydelse. Man går igenom köksredskap och all den grundläggande matlagningskunskap man behöver ha innan man ger sig i kast med recept från en bok. Vad sker vid matlagningen-avdelningen känns fortfarande relevant och till och med
avdelningen om dietmat (man förespråkar fisk, kött, grönsaker och frukt och att undvika socker och mjölmat för att gå ner i vikt) och barnmat känns underligt fräsch fortfarande. Man ger dietråd för diabetiker, gall- och leversjuka och vid hjärtåkommor. Jag som arbetar med ayurvediska kostråd som ibland är tretusen år gamla har inga problem med att läsa kostråd som är femtio år gamla.

Grundrecepten är alltid användbara

Det jag älskar mest med kokboken är alla grundrecept. Jag vill ju vara kreativ och göra själv i köket, då är det så underbart att kunna slå upp ett grundrecept och sedan leka fritt på egen hand.