Retro-mat: Flygande jakob (Vilse i kycklingen?)

Vilse i pannkakan? Längtar du tillbaka till 1970-talet? Om det är något recept som luktar retro-mat så måste det vara Flygande Jakob. En underbar blandning av mums och bara för mycket på en och samma gång.

Jag pratade med några vänner om retro-mat och det är väldigt ofta receptet Flygande Jakob som dyker upp i
konversationen. Det är nästan klichén för retromat. Varför inte, det är väl en härlig rätt? Anledningen till att många kommer ihåg den tycks också vara att den fortfarande lagas rätt flitigt i svenska hem (min egen hemmagjorda undersökning).

Allt gott och lite vispad grädde på det. Superenkelt och ungarna gillar det säger mina vänner som har små barn. Dags för nostalgi med Flygande Jakob.

Recept på Flygande Jakob

3 dl grädde

1 dl chilisås

0,5 tsk salt

0,5 tsk svartpeppar

600 g kycklingfilé

300 g skivad banan

2 dl salta jordnötter

Vispa grädde, chilisås, salt och peppar 2 minuter. Lägg kyckling och banan i en ugnsfast form, slå över gräddblandningen och strössla med jordnötter. Sätt in i ugnen 20-30 minuter.

Tänk på att salta lite extra om du har osaltade jordnötter.

Servera med ris eller pasta och en sallad.