Veckans frukt: Lyxiga ananas!

Ananasens tropiska ljuvlighet är underbar att njuta av precis som den är. Dessutom är den lätt att använda i mat och att trolla med för att göra underbara efterrätter. Idag vet jag att min barndoms favorit är en frukt som gömmer på fler nyttigheter än man kanske anar.

Den bästa ananasen hittar man egentligen på sommaren men det går att få tag på helt okej frukter nästan hela året om. Förvånansvärt många av ananasens näringsämnen klarar sig faktiskt till och med i de burkar med ananas som man hittar i matbutikerna. Om man inte får tag på bra ananas när man letar efter den finns det ju dessutom ananas ofta i frysdisken idag. För det mesta går det att hitta färska ananas och när jag väljer ananas i affären är det doften jag går på. Om de luktar friskt och starkt av ananas köper jag men om den luktar kartong får den ligga kvar i affären. Ananas mognar inte särskilt bra hemma, så välj mogen ananas, de smakar bäst och är faktiskt nyttigast också

När jag var liten var ananas det mest exotiska och lyxiga jag visste. Idag tillhör mango och guava frukter till samma favoriter som jag alltid suktar efter. Mango och speciellt guava är det nästan alltid att jag äter som de är men ananas hamnar i maten hemma hos mig oftare än du kanske tror. När jag köper ananas blir det ofta några bitar över, som jag genast fryser in för att kunna ta fram när andan faller på och jag kanske inte behöver en hel frukt.

Några bitar ananas får gärna slinka med ner i en bönsallad eller i en kryddig vintergryta. Några små kuber av ananas kan ge en exotisk touch till en pyttipanna och hemma hos mig är hackad ananas blandad med keso
och lite chilipulver ett fantastiskt tillbehör till pannkakor.

Oj, är ananas SÅ nyttig?

I den indiska ayurvediska medicinen, som jag jobbar med, sägs ananasens sötsura smak dämpa det som kallas Vata. Det innebär bland annat att den är en hjälp för att lugna smärta och kramper. Speciellt användbar är ananas vid menstruation-smärta eller vid utebliven menstruation, då ananas tillskrivs egenskapen som gör att vätskor i kroppen blir mer ”flytande”. Det gör att ananas stimulerar menstruationen men också att den är slemlösande vid förkylning eller andra besvär i luftvägarna. Att äta ananas regelbundet sägs också stärka immunförsvaret. Ananas hjälper matsmältningen, speciellt för att smälta proteinrik mat. Om du lätt blir uppblåst i buken efter måltider, prova att äta lite ananas eller drick några klunkar ananasjuice (som inte får vara pastöriserad!) före måltid. Det ger speciellt bra effekt när du äter kött, baljväxter eller annan man som är proteinrik

När man läser om ananasens hälsoegenskaper får man genast höra talas om enzymet bromelain. Det är ett enzym som finns i många frukter (men i små doser) men i stora doser just i ananasväxter. Bromelain spjälkar proteiner och ananasextrakt används därför bland annat i marinader för att göra kött mer mört. Det är bromelain som är orsaken att det knappast går att använda färsk (ej upphettad) ananas i recept som innehåller gelatin, då bromelain hindrar gelatinet från att stelna. När det kommer till ananasen hälso- bringande kvaliteter är det just bromelain som sägs stå för den anti-inflammatoriska effekt som nutida forskning visar på. Precis som ayurveda säger forskningen att ananas är slemlösande och det är också något vi kan tacka bromelain för. Lite ananas efter träningen kan förebygga träningsvärk och stimulera återhämtningen i musklerna.

Förutom bromelain är ananas en guldgruva av C-vitamin och med mycket bra doser av folsyra, B1, B5 och B6. Inte bara underbart god, dessutom en av hälsans bästa vänner. Den enda försiktigheten man bör ha i
åtanke med ananas är om man tar blodförtunnande mediciner, då ananas i tillräckligt stora doser kommer att öka på effekten av dessa mediciner.

Krydda gärna

Ananasens starka smak gör att den står upp mot andra smaker väldigt bra. Jag älskar att krydda ananas med chilipeppar eller ingefära när jag använder den i maten. I en sallad är ananas och färsk koriander en njutbar kombination. Om frukten är lite surare än vanligt kan man krydda med kanel för en mildare syra. Prova att krydda en fruktsallad eller smoothie som innehåller ananas med nymalen svartpeppar. Mycket gott! Ugnsstekt fänkål blandad med några bitar ananas blir ett spännande tillbehör till t ex fisk. En kulen vinter- kväll bjuder jag gärna på en lite kryddig fruktwok där ananas har huvudrollen.

Wokad ananas

Ca ½ färsk ananas

Andra frukter efter smak: prova gärna banan, jordgubbar, päron, äpple.

2-3 msk råsocker eller farinsocker

½ – 1 tsk chilipulver, några nypor mald ingefära

En klick smör till stekning.

Skär frukten i lagom stora bitar. Päron och äpplen skalar jag alltid och kärnar ur

Hetta upp smöret i en wokpanna eller stekpanna. Lägg först i ananasbitarna och häll på socker och kryddor. När ananasen börjar bli varm ärdet dags att lägga i de andra fruktbitarna.

De mjukare frukterna behöver kortare tid i pannan, eftersom de lätt blir för mjuka. Stek bara någon minut eller max två. Frukten ska bara bli varm och aaaningen mjuk, inte mer.

Servera varm eller ljummen med en klick vaniljglass eller lite tjock yoghurt.