Gul magi – Gurkmeja

Gurkmeja är både utomordentligt användbar i maten och faktiskt rena medicinen. Den är oumbärlig i indisk och asiatisk mat och den finns faktiskt oftare i maten än du tror.

Alla känner nog igen den i pulverform på burk, tillgänglig i varje matbutik. I en asiatisk matbutik kan du även hitta den färsk. Gurkmejan är precis om ingefäran en jordstam. Den är aningen finare och sprödare än ingefäran. När man skalar den är den intensivt gyllengul med en lätt jordig, aningen kryddig smak.

Vännen vid förkylning

Gurkmeja dämpar både slem och svullnad och är mycket användbar vid förkylning. När luftvägarna är fulla
med slem eller du har ont och är svullen i halsen tar du lätt ½ -1 tsk gurkmeja med lite varmt vatten. Ta lite extra före sänggående. Du kan ta en dos upp till en gång i timmen om du behöver. Man kan ge gurkmeja till barn också men då är det bäst att koka den med mjölk och tillsätta lite honung eller socker.

Diabetiker mår bra av regelbundet användande av gurkmeja, precis som kvinnor som just fött barn eller som
ammar. Gurkmeja renar blodet och kontrollerar högt blodsocker. Vid hudbesvär är gurkmeja bra både utvärtes och invärtes. Gurkmeja är antiseptiskt och kan användas på sår eller kokas med lite olja till en behandling mot svampinfektioner i huden. Gurkmejan är bra vid störd tarmfunktion då den är hård mot alla de bakterier som inte hör hemma i tarmen men snäll mot tarmens egna goda bakterier. Gurkmeja innehåller gott om magnesium och kan förebygga träningsvärk och muskelkramper. Den är starkt antiinflammatorisk och ett bra val vid alla autoimmuna sjukdomar.

Gurkmeja och proteiner

När jag studerade i Indien hade jag en kvinna som städade och ibland lagade mat åt mig. Någon gång hade jag lagat Dal, dvs linsgryta, men jag hade slut på gurkmeja så jag hade kokt linserna med andra kryddor. ”Linserna är råa” sa min hushållerska. ”Nej de är kokta” sa jag. ”Ja, de är kokta men de är råa” sa min hushållerska. Linser som är kokta utan gurkmeja är råa, det vet man i Indien. Enligt den ayurvediska medicinen är det klokt att tillaga proteinrika rätter med gurkmeja i grytan. Det hjälper att sköta en del av matsmältningen redan på spisen. Proteiner har en tendens att lämna slaggprodukter efter sig i kroppen men gurkmeja är en stor hjälp för att förebygga detta.

Curry

Gurkmeja ingår ofta i den kryddblandningar som säljs under namnet ”Curry”. Det gula i indisk mat kommer
från gurkmejan som har en intensiv och underbart vacker färg. Se upp med att få gurkmeja på kläderna, det kan vara knepigt att få bort från vissa textilier. Dess gula färg gör att den ibland används för att färga mat med, som t.ex senap. Gurkmeja har ibland kallats Fattigmans saffran men det den delar med saffran är
färgen, inte smaken.

Gurkmeja-pickles

1 ½ dl grovt riven färsk gurkmeja (skala gurkmejan först!)

1-2 tsk hela bockhornsklöverfrön

2-6 färska chilli

Saften av ca 1 ½ citron

1 msk finriven färsk ingefära

Knappt 1 tsk grovt mortlade svarta senapsfrön

2 msk olja till stekning

½ tsk hela svarta senapsfrön

1/3 tsk Asafoetida

2 tsk salt

I en liten stekpanna hettar du upp oljan och steker bockhornsklöverfröna till de blir bruna. Ta ur fröna och lägg åt sidan. Hetta nu upp hing och tillsätt sedan de hela senapsfröna i samma olja till de börjar poppa. Ta nu av spisen och låt svalna. Finhacka de färska chilifrukterna och mortla grovt de stekta bockhorns- klöverfröna. Blanda ihop alla ingredienser och fyll på en ren, tät glasburk.
Gurkmeja-pickels står sig i kylskåp minst 3-4 veckor.

Gott med en tesked eller två som tillbehör till kött, fisk eller rätter med bönor.