Kallt ute, varmt vid spisen – Vintermat.

Alla årstider har sin charm. Har jag hört. Jag är inte den som är alltför övertygad om vinterns charm alla gånger. Mörkt och kallt står inte högt på min topplista. Förutom ett allvarligt stearinljus-beroende så är det vid spisen som jag hittar något som tröstar. Jag tog fram en av den ayurvediska medicinens klassiker och läste vad de rekommenderar att man äter på vintern.

Man vill ju känna sig varm, även när det är kallt. Det finns mat som värmer skönt. Varma kryddor, som ingefära, kanel och peppar men även råvaror som fisk, fläsk, pumpa, morot, rödbeta, råsocker och sesamfrön. På vintern kommer en av mina favoriter, grönkål. Det är en underskattad grönsak som förtjänar att finna sin plats på bordet vid andra tillfällen än bara till jul.

Matskolans Grönkålssallad

200-300 gram färsk grönkål

2 äpplen

1 kålrabbi

En näve rostade jordnötter

2 msk sesamfrön

5-6 msk rapsolja

3 msk färsk citronsaft eller vinäger

2 msk senap

1.5 msk råsocker eller muscovadosocker

salt

Skölj och hacka grönkålen. Tvätta och kärna ut äpplen, skala kålrabbin. Skär äpplen och kålrabbi i små kuber. Blanda en dressing av olja, citronsaft, senap socker och salt. Hetta upp en torr stekpanna och lägg i
grönkålen. Grönkålen ska bara stekas någon minut, precis så lång tid det tar för den att anta en nya grön nyans. Blanda grönkål, äpplen, kålrabbi, sesamfrön och jordnötter i en skål och häll över dressingen. Låt gärna stå en stund och dra före servering.

Indiska ayurveda, van vid snö

Många av de viktigaste ayurvediska böckerna, som skrevs för flera tusen år sedan, är skrivna i Himalaya. De beskriver ett klimat som är varmt på sommaren och kallt och ofta snöigt på vintern. Man ska alltid anpassa
ayurveda efter den tid och den plats där den ska praktiseras säger de ayurvediska klassikerna. Skönt. Det här är i alla fall vad en av texterna rekommenderar för att hålla sig varm och nöjd på vintern: mat som är fet, söt, sur och salt och aningen tung (mättande). Köttet av djur som bor i hålor (råtta?), djur som bor i och nära vatten (fisk, sköldpadda, bäver?), djur som stjäl byten från andra (asätare eller djur som äter rovdjur, kråka,  falk, gam, björn). Det låter som en underlig lista, men det är kött som anses värma kroppen extra mycket. Grillat kött, indiskt råsocker (påminner om muskovado), rätter lagade på linsmjöl, nybryggd alkohol, svarta bönor, sockerrörsjuice, mjölkprodukter, fett och färskt ris. Motion, massage, bastubad, att värma sig vid en öppen eld, att bada med varmt vatten, att sitta under en varm filt längst inne i huset. Smörj kroppen med en tjock salva av saffran. Allt det här håller dig varm!