Matkombinationer

Hur man komponerar en måltid skiljer sig i olika matkulturer och det som anses gott av vissa ratas av andra. Det är ju en av anledningarna att det är så spännande att äta när man är utomlands, att överraskas av nya smakupplevelser. Både smak och effekter på hälsan påverkas av hur man kombinerar mat.

Smakharmonier

Hur kombinerar man smaker för bästa effekt? Det är en fråga där olika matskulturer kommer fram till olika svar. I väst- världen är det ofta liknande smaker eller snällt kompletterande smaker man föredrar att kombinera medan man i Asien gärna kombinerar motsatser.

Ämnet har ägnats en hel del seriös forskning faktiskt. Vad som är godast kan man kanske inte forska fram, det är ju faktiskt en åsiktsfråga. Det man däremot har gjort är att titta på hur ofta olika smaker kombineras i
olika recept, i hela världen och i olika matkulturer.

Själv är jag barnsligt förtjust i att kombinera sött och kryddigt, eller gärna surt, sött och kryddigt. Jag stoppar gärna i torkad frukt i het curry eller lägger i chillipeppar i fruktsallad eller andra söta efterrätter.

Många teorier om hur man kombinerar smaker finns. Jag tycker det är intressant att smakerna sött, surt och salt alla kan användas som smakförhöjare av de andra smakerna medan bitter kan dämpa smakupplevelsen om man använder för mycket av den. Just sött och salt tycks sitta djupt i våra hjärnor. När smaksinnet försämras (av ålder eller sjukdom) är det just sött och salt som verkar dröja sig kvar längst.

Annars jobbar alla kockar med att tänka ut hur man skapar harmoni i en måltid. Någonting lätt med någonting tungt är mer spännande än två tunga saker tillsammans. Balans mellan egenskaper är bättre än överdos av samma.

Matkombinationer och hälsan

Hur man kombinerar mat för hälsans skulle finns det också många åsikter och teorier om. Även där spelar matkulturen en roll. Mat med de kombinationer man är van vid brukar fungera bäst. Även nog så nyttig mat kan ge dig ont i magen om du inte är van vid den. Det bästa är alltid att ta det lugnt i början när man ska ändra på sin kosthållning.

Gör mjölk dig bubblig i magen?

Idag när allt tycks handla om att gå ner i vikt väljer många att använda mjölk i recept där man förr skulle ha använt grädde. Det kan man säkert vinna några kalorier på om det är det man är ute efter men för
magens skulle är det nog en mindre lyckad kombination. Mjölk är ganska svårsmält och i kombination med grönsaker eller fisk ger det gärna gaser i magen om man är känslig. Grädde fungerar faktiskt bättre.

Just mjölk är ganska knepigt att kombinera med andra matvaror om man har en känslig mage. Grönsaker och fisk, för att inte nämna sura saker som apelsin gör ömtåliga magar illa. Mjölk som dryck till maten är
inte någon höjdare. Tillsammans med säd, som i gröt, eller tillsammans med bröd brukar det gå bra med mjölk. Annars är det bättre att använda grädde, crème fraiche eller yoghurt i matlagningen.

Apelsin eller grapefrukt är andra exempel på sånt som gärna gör dig gasig i magen om man använder dem i matlagningen. De tycks inte komma överens med andra råvaror.

Kombinera mindre

Känsliga magar mår ofta bäst av att inte kombinera för många olika saker i samma måltid. Olika magar reagerar olika så man får försöka lära känna sin egen mage och hur den reagerar.

Har man problem med gallblåsan och har svårt att smälta fett är det viktigt att se till att man inte blir trög i magen. Dessutom är fett i kombination med sura saker eller saker med bittra och kärva smaker som gröna
grönsaker, gurka eller bönor är oftare svåra att smälta.