Tråkiga linser eller goda pannkakor?

Det är inte alls svårt att vara vegetarian eller att äta mer vegetariskt. Oroliga köttätare frågar mig ofta hur jag får i mig proteiner och svaret är enkelt: baljväxter. Bönor och linser är otroligt allsidiga råvaror som du kan förvandla till många olika goda rätter.

I mångas öron låter bönor och linser inte så värst roligt. Sanningen är att baljväxter går att förvandla till nästan vad som helst. Hummus, grillad tofu, kryddiga bönbiffar, en matig linssallad, ärtsoppa eller varför inte prova sydindiska linspannkakor, eller dosa som de är mer kända som.

Det finns många olika recept på Dosa, med olika ingredienser som ger allt från små, tjocka pannkakor till halvmeterlånga papperstunna skapelser. Med eller utan fyllning och alltid med spännande och varierande tillbehör.

Dagens recept kräver en del förberedelser, i form av blötläggning och fermenterande. Det tar inte särskilt lång tid att tillaga dosorna men smeten är inte klassiskt grundrecept på dosa, där ingredienserna är ris och linser och kryddan är bockhornsklöver. Linserna i receptet är tyvärr inget man hittar i den vanliga matbutiken. Jag hittar dem på asiatiska matbutiker. De säljs under namnet uradlinser, vita linser, svarta linser eller split urad bean. Om du inte hittar dem så kan du prova med mungbönor men det är inte lika lätt att få rätt konsistens på dosa-smeten. Kryddan bockhornsklöver hittar man numer även på lite mer välsorterade vanliga
mataffärer.

Riset och linserna mixas till en smet som får stå över natten och fermentera tills man får en fluffig smet. Fermenterandet gör linserna mer lättsmälta och höjer bland annat innehållet av B-vitaminer. Smeten behöver stå ganska varmt, ca 28-30 grader. Hemma hos mig får den stå i en övertäckt bunke på akvariet. En annan lösning är att ställa skålen med smeten bredvid ett element och lägga en filt runt omkring.

Dosa går att variera i oändlighet. Det finns varianter som påminner mer om pannkakor gjorda av vetemjöl, eller på mannagryn. Man kan använda ägg i smeten och få ett resultat som påminner mer om omelett.

Dosa

3 dl vitt ris

1 dl uradlinser

1 tsk bockhornsklöver

1 tsk salt

Olja eller smör till stekning.

Tvätta ris och linser i kallt vatten. Lägg i blöt i några timmar i tillräckligt med vatten för att täcka ris och linser. Tillsätt bockhornsklöver och mal allt till en jämn men lite gryning smet. Tillsätt mer vatten om det behövs. Smeten ska vara så tjock att det fastnar i ett tjockt lager på en slev som man doppar i smeten. Tillsätt salt och låt smeten stå varmt över natten och fermentera.

Nästa morgon blandar du smeten väl. Hetta upp en stekpanna och ha i ett tunt lager olja eller smör (själv steker jag i ghi). Med en soppslev häller du i tillräckligt med smet för att göra en liten pannkaka. Bred ut smeten med cirkelformade rörelser. Det kan behövas tillsättas lite olja eller smör runt pannkakan under stekningen.

Det är dags att vända på pannkakan när den är fast på ovansidan och steksidan har fått en gyllenbrun färg. Stek sedan på den andra sidan ca en halv till en minut.

Servera varm, gärna med kokoschutney eller den indiska grönsaksgrytan Sambhar (jag återkommer till den i ett senare inlägg).

För en enkel kokoschutney gör du såhär:

Hetta upp 2 msk olja i en stekpanna. Tillsätt 1 tsk svarta senapsfrön, 5 curryblad, 2 torkade chilifrukter och en matsked urad dal. Stek till chilifrukterna fått en mörk färg. Ta av från värmen. Blanda de stekta kryddorna med 2 dl kokosflingor (eller ännu hellre det finrivna fruktköttet av en halv kokosnöt) och mixa till en jämn smet. Vid behov tillsätt lite vatten. Salta efter smak. Eventuellt kan man tillsätta en tesked råsocker till chutneyn.

En lite mildare kokoschutney får du genom att mixa 3 dl kokosflingor med 2 dl yoghurt, 3 torkade chilifrukter stekta i lite olja, 2 cm färsk riven ingefära och lite råsocker och salt.