Vegetarisk middag

Ibland måste man ju smöra lite för Matskolans styrelse med en hemlagad middag. Jag brukar ofta få höra att jag lagar nyttig mat. I mina ögon är den bara god. Det är väl samma sak, eller är det inte det?

Kvällens meny består av: Tofu- och broccolibiffar, potatismos, avokadosallad, marinerad zucchini, gräddfilssås med en efterrätt av blåbärskvark med rostade nötter.

Nuförtiden, när jag lär ut matlagning, försöker jag skriva ner mina recept. Idag ska jag skriva mina
recept så som jag tänker på dem…

Potatismos

Jag brukar tänka att man äter lika mycket potatismos som man skulle ha ätit kokt potatis. Beroende på
hur många som ska äta plockar jag fram lagom med potatis.

Några teskedar buljongpulver.

Några deciliter mjölk.

En tesked salt eller kanske en och en halv.

Riven muskot, mycket muskot ska det vara!

Sen tillsätter jag gärna något med i potatismos, som t.ex sötpotatis eller ikväll två nävar bladspenat
och en halv röd lök.

En eller några matskedar smör, beroende på hur mycket mos man ska laga.

Skala potatisen och skär den i små bitar. Koka den riktigt mjuk i salt vatten. Om du tillsätter lite sötpotatis så skalar du den och skär den i små bitar också och tillsätter i koket. När potatisen är mjuk häller jag av vattnet men sparar lite av kokvattnet som jag blandar med mjölk och buljongpulver. Mosa potatisen med en potatisstöt. Sedan tillsätter jag salt, muskot och lite smör och vispar med elvisp samtidigt som jag späder med buljong-mjölkblandningen lite i taget till man uppnår ett krämigt mos.

I kvällens mos tillsätter jag lök och spenat. Tvätta spenaten, skala och finhacka löken. Stek sedan löken i lite smör till den får en mild brun färg. Tillsätt sedan spenaten i stekpannan och stek till spenaten blir mjuk. Sedan häller jag ner lök och spenat i moset och blandar om.

Tofu-broccolibiffar

Ett broccolihuvud.

Ett paket tofu, hård eller mellan går bäst, men jag har lagat på mjuk tofu också nån gång.

En färsk chili.

Ca 2 cm färsk ingefära, hackad

2-3 vitlöksklyftor.

½ röd lök

1 ½ tsk salt

2 tsk buljongpulver.

½ – 1 dl ströbröd

½ dl sojamjöl eller kikärtsmjöl

Valfri krydda: jag brukar ta mald spiskummin och kanske en klick senap.

Smör eller olja till stekning.

Broccolihuvudet skär jag i små bitar och kokar i salt vatten till broccolin är riktigt mjuk.

Den kokta broccolin lägger jag i en mixer tillsammans med tofun, chillin, ingefäran, vitlöken och löken. Allt mixas till en jämn smet. Om man använder mjuk tofu blir det en ganska tunn smet. Om man utgår från hård tofu får man ofta tillsätta lite vätska för att kunna mixa innehållet.

Häll över innehållet från mixern i en skål och tillsätt övriga ingredienser. Tillsätt tillräckligt med skorpmjöl för att få en ganska fast smet. Låt sedan smeten vila i kylskåp i ca 20-30 minuter.

Hetta upp smör eller olja i en stekpanna. Forma lagom stora biffar och stek några minuter på båda sidor
till biffarna är fasta i konsistensen och har fin färg på båda sidor.

Avokadosallad

2 avokado

2 tomater

3 nävar bladspenat

3-4 msk hackade valnötter

1 msk olivolja

1 msk citronsaft

2 nypor svartsalt (eller vanligt salt)

2 nypor chilipulver

Avokadon skär jag i stora bitar, det tycker jag är godast. Tomaterna skär jag i klyftor som jag sedan skär på hälften. Spenaten sköljer jag och blandar sedan med avocado och tomat. Sedan tillsätter jag hackade valnötter och häller över olja och citronsaft.
Till slut lite salt och peppar och sedan rör jag om en gång innan servering. Jag älskar det svarta bergsaltet men det faller inte alla i smaken. Samma sak är det med chilipulvret. Det går självklart bra med vanligt salt och svartpeppar om man föredrar det.

Marinerad zucchini

Det här receptet har jag hittat på nätet en gång i tiden. Eftersom det nog var tio år sedan kommer jag
inte ihåg var jag hittade det.

Ca 400 gr Zucchini

Salt

Marinad:

1 msk vinäger

3 msk olja

1 tsk dijonsenap

½ dl färsk persilja

½ färsk dill

1-2 pressade vitlöksklyftor

Salt och svartpeppar

Ansa och skiva zucchinin i halvcentimetertjocka skivor. Lägg skivorna på en tallrik och strö salt ovanpå. Lägg ytterligare en tallrik ovanpå och lägg ut resten av zucchinin på den tallriken. Strö på salt igen och lägg på en tallrik ovanpå med en tyngd. Låt stå minst en halv timme. Nät zucchinin mjuknat en aning sköljer jag av den i ett durkslag och kramar ur överskottsvätska. Blanda zucchinin med marinaden och låt stå och dra minst 15 minuter. Personligen tillsätter jag gärna betydligt mer av senap, dill och persilja.

Gräddfilssås

2 dl gräddfil

Två nypor salt ( jag använder som vanligt svart bergssalt till sallader och kalla såser)

Två nypor chilipulver

Ev. en msk finhackad röd lök eller finhackad smörgåsgurka

Blanda ihop allt.
Färdigt!

Blåbärskvark med rostade nötter

1 paket kesella räcker till ca 2 portioner.

Till två dl kesella använder jag knappt en dl blåbär.

En banan.

En skvätt honung.

2-3 msk mandlar eller hasselnötter

2-3 msk solrosfrön

En nypa kanel

Några rutor hackad mörk choklad.

Kesella, blåbär, banan och lite honung mixar jag till en slät smet.

Mandlarna skivar jag på längden (hasselnötter använder jag hela). Jag värmer upp ugnen till 150-175 grader och ställer in nötter och frön i ugnen i en liten ugnsfast form. Där får de stå till de får en milt brun färg. När jag tagit ut nötter och frön ur ugnen häller jag på några droppar med honung och stör över lite kanel. Sedan blandar jag så att honung och kanel fastnar på nötterna.

Blåbärskvarken häller jag upp i dessertskålar. Ovanpå det strör jag de rostade fröna och den hackade chokladen.

Mums!